شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

نشاط جهانداري

۱۶ بازديد

نشاط جهانداري (زاده ۳۰ آبان ماه ۱۳۶۸ در تهران) خلبان هواپيماي مسافربري اهل ايران است. او جوان‌ترين و تنها خلبان زن ايراني است كه در سن ۲۸ سالگي توانست به درجه كاپيتاني هواپيماي مك دانل داگلاس ام دي ۸۰ برسد. وي همچنين توانست براي نخستين بار در صنعت هواپيمايي ايران، كاپيتاني و هدايت هواپيما با دو خلبان زن را به عهده بگيرد. اين امر تا حدي اهميت داشت كه‌ خبرگزاري‌ها به انتشار اين خبر پرداختند .

نشاط جهانداري جوانترين كاپيتان زن اهل ايران اولين و تنها كاپيتان خانم ام دي هشتاد در ايران، متولد يكم آذر ماه هزار و سيصد و شصت و هشت مي‌باشد؛ كه پس از انجام اولين پرواز مستقل و دريافت نشان كاپيتاني به شهرت رسيد. معاون رئيس‌جمهور معصومه ابتكار در سخنراني خود به كاپيتان شدن نشاط جهانداري واكنش نشان داد. موضوعي كه «معصومه ابتكار» معاون رئيس‌جمهوري در امور زنان و خانواده، به آن اشاره كرد و دربارهٔ خبر مسرت بخش دريافت عنوان كاپيتاني به بانوي ايراني گفت: اينكه زنان در رشته‌هاي مختلف پيشرفت مي‌كنند و به مراتب عالي مي‌رسند، نخست از توانمندي و استعداد زن ايراني حكايت دارد و سپس نشان مي‌دهد هيچ عاملي نمي‌تواند مانع حضور او شود. همسر وي فربد شاه پسندي نيز كاپيتان هواپيماي مسافربري در شركت زاگرس مي‌باشد.

معاون رئيس‌جمهوري در امور زنان و خانواده با اشاره به اينكه دريافت نشان كاپيتاني خانم نشاط جهانداري هم از همان موارد و اتفاق‌هاي خوب و الگوسازي است، خاطرنشان كرد: گرفتار كليشه‌هاي ذهني هستيم مبني بر اينكه زنان اگر قرار است شاغل باشند بايد خود را محدود به حوزه‌هاي سنتي درون خانگي كنند و انتشار اين گونه اخبار، مي‌تواند بسياري كليشه‌هاي ذهني را تغيير دهد. خبر اعطاي درجه كاپيتاني به «نشاط جهانداري» كه به تازگي مفتخر به دريافت امتياز رتبه چهار شده و به عنوان دومين بانوي كاپيتان ايراني، نخستين پرواز مستقل خود را انجام داده‌است، انگشت حيرت و لبخند رضايت بر لبان عموم مردم نشانده‌است.

موج ديگر شهرت او پس از اينكه در يك اتفاق تاريخي براي نخستين بار در صنعت هواپيمايي ايران، كاپيتاني هدايت هواپيما با دو خلبان زن را به عهده داشت، شكل گرفت.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.